درمان دارویی کاهنده ی قند خون غالبا برای افرادی که به تازگی دیابت نوع 2 برای آنها تشخیص داده شده است، به تأخیر می افتد

6 جولای 2021 - بر اساس مطالعه ی منتشر شده در ژورنال Diabetes, Obesity and Metabolism، طولانی ترین تأخیر در تجویز خط اول درمان برای دیابت نوع 2 تازه تشخیص داده شده در بیماران مسن، افراد سیاه پوست یا نژاد های دیگر و کسانی که بطور همزمان به چند بیماری مبتلا هستند(multimorbidity)، اتفاق می افتد.

پرفسور Yogini V. Chudasama ، از بیمارستان عمومی لستر در انگلستان و همكارانش عوامل مرتبط با تأخیر در دریافت درمان دارویی كاهنده ی قند خون را در بین 120409 بزرگسال مبتلا بهدیابت نوع 2، از شروع درمان خط اول تا خط چهارم در بخش مراقبتهای اولیه بین سالهای 2000 و 2018، بررسی كردند.

محققان دریافتند که بیشترین تأخیر در تجویز خط اول درمان برای بیماران مسن، سیاه پوستان و نژادهای دیگر و مبتلایان به چندین بیماری بطور همزمان، اتفاق می افتد. بیماران مناطقی با کمترین محرومیت در مقایسه با افراد مناطقی با بیشترین محرومیت، درمان خط اول را زودتر دریافت می کنند. برای بیشتر بیماران داروی متفورمین، سولفونیل اوره، مهارکننده های دیپپتیدیل پپتیداز IV و انسولین به ترتیب در خط اول، دوم، سوم و چهارم درمان (به ترتیب 82.4 ، 50.4، 27.7 و 28.0 درصد) تجویز می شود. میانگین زمان تجویز به ترتیب برای درمان های کاهنده قند خون خط اول، دوم ، سوم و چهارم عبارت بود از  0.5 ، 4.1 ، 4.6 و 4.7 سال بود. 25 درصد بیماران بطور متوسط ​​12 تا 14 سال پس از تشخیصT2DM ، دچار بیماری های قلبی عروقی و سایر عوارض دیابت شدند و پنج تا شش سال بعد، تحت درمان های فشرده قرار گرفتند.

نویسندگان اظهار داشتند: اکثر بیمارانT2DM ، هنوز کنترل قند خون ضعیفی دارند و با وجود افزایش تعداد درمانها موجود، تشدید زودهنگام درمان برای آنها با تاخیر انجام می شود. ما تمرکز بر غلبه بر اینرسی درمانی را برای تحقیقات مراقبت های بهداشتی آتی و گایدلاین های آینده توصیه می کنیم.

یکی از نویسندگان این مقاله، همکاری خود باشرکت نوو نوردیسک را فاش کرد.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2021-07-glucose-lowering-therapy-newly-t2dm-patients.html